۵ خرداد ۱۳۸۸

چراغ های اخطار را جدی بگیرید!


هر بار که ماشین را استارت می زنید برای خوش آمد گویی روشن شده و چند ثانیه بعد از کارکرد موتور محو می شوند؛ به این امید که تا استارت بعدی روشن نشوند. در مراقبت از ماشین خود نسبت به روشن شدن چراغ های اخطار قرمز و زرد صفحه آمپر بی تفاوت نباشید، زیرا که برای اعلام یک مشکل روشن می شوند.
رانندگان باید از سه چراغ اخطار اصلی و حیاتی آگاه باشند: آنهایی که نشانگر فشار روغن موتور، دمای موتور و سیستم شارژ ماشین هستند. برای کاهش احتمال آسیب و یا از کار افتادن موتور و کنار کشیدن ماشین، این اخطارها نیازمند توجه و راه حل مناسب می باشند. برای کمک به رانندگان برای درک نقش مهم این چراغ های اخطار برای هر یک به طور خلاصه توضیحاتی ارائه می شود.

آزمایش چراغ های اخطار
زمانی که سویچ در حالت روشن قرار بگیرد، تمامی چراغ های اخطار باید روشن شوند. سه چراغ اصلی تا زمان بکار افتادن موتور روشن باقی می مانند. در صورت روشن نشدن هر چراغ اخطاری به عملکرد صحیح سیستم ماشین شک کنید. با به حرکت افتادن موتور در چند لحظه تمامی چراغ های اخطار باید خاموش شوند. اگر چراغ اخطاری هنوز روشن بماند به دستورالعمل های زیر توجه کنید.

فشار روغن موتور
چراغ اخطار فشار روغن عمومأ به شکل ظرف روغن یا عبارت OIL می باشد. زمانی که این چراغ روشن شود موتور ذخیره روغن را از دست داده است و آسیبی جدی یا جام کردن موتور ظرف چند ثانیه قابل پیش بینی است. از بین همه چراغ های اخطار، چراغ مربوط به فشار روغن بیانگر بیشترین احتمال برای یک آسیب جدی مکانیکی است و نیز کمترین زمان و فرصت را به شما می دهد تا وارد عمل شوید.
اگر چراغ اخطار فشار روغن روشن می ماند بلافاصله کنار بزنید و موتور را خاموش کنید. مگر اینکه در یک موقعیت بسیار خطرناک باشید، در غیر این صورت هرگز سعی نکنید کمی بیشتر به حرکت ادامه دهید. هر چه موتور بیشتر روشن بماند خطر آسیب جدی افزایش می یابد: از یک تعمیر ساده تا تعویض موتور.

دمای کارکرد موتور
چراغ اخطار دمای موتور معمولأ به شکل یک دما سنج بوده یا با کلمه TEMP مشخص می گردد. زمانی که این چراغ اخطار روشن می شود، دمای موتور از حداکثر ایمنی گذشته است. در صورتی که افزایش دما متوقف نشود، موتور به سمت فرسایش تصاعدی پیش می رود. با ادامه وضعیت دمای بالا زیان عمده ای به موتور وارد می شود که گاهی به از کار افتادن کلی موتور منجر می شود.
بالا بودن دمای موتور از لحاظ جدی بودن خطر و آسیب های عمده در رتبه دوم بعد از پایین بودن فشار روغن قرار دارد و فقط فرصت بیشتری به شما در انجام اقدام مقتضی می دهد. با روشن شدن این چراغ سریعا در پی عیب و ایراد ممکن باشید. پاره شدن تسمه می تواند اولین دلیل باشد. بخاری که از اطراف کاپوت دیده می شود اولین نشانه داغ شدن موتور یا نشت مایه سیستم خنک کننده است. در اولین فرصت ایمن ماشین را به کناری هدایت کنید. کم شدن بخار به معنی این نیست که می توانید به راه خود ادامه دهید. در صورت مشاهده بخارات بیش از حد هرگز کاپوت را بالا نزنید که خطر سوختن شما حتمی است. در غیر این صورت کاپوت را بالا زده و هرگز در رادیاتور را باز نکنید. ]هیچ ذکری از خاموش کردن موتور نشده است. مترجم[

سیستم شارژ
چراغ اخطار سیستم شارژ ماشین معمولا به شکل یک باتری است و یا با نوشته هایی از قبیل ALT یا GEN نشان داده می شود. با روشن شدن این چراغ سیستم الکتریکی ماشین دیگر قادر به تأمین نیروی برق مورد نیاز توسط آلترناتور نیست.
از کار افتادن سیستم شارژ به ندرت منجر به زیانی جدی می شود و بیشترین زمان را در اختیار شما قرار می دهد تا به رفع عیب بپردازید. بسته به نیاز ماشین شما به نیروی برق و ظرفیت ذخیره باتری، نزدیک به 20 دقیقه زمان در روز فرصت دارید تا سیستم را تعمیر کنید؛ در غیر این صورت دیگر نمی توانید استارت بزنید. با روشن شدن چراغ اخطار سیستم شارژ، تمامی وسایل الکتریکی غیر ضروری را خاموش کرده و به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست: